Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017








ΦΟΒΟΥ  ΤΟΥΣ  ΔΑΝΑΟΥΣ  (ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ)  ΚΑΙ  ΔΩΡΑ ΦΕΡΟΝΤΕΣ
ΠΟΥ Η ΑΛΗΘΕΙΑ – ΤΟ ΨΕΜΑ- ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ


 
«  Νήσων  σύ  μοι  απασέων  λιπαρωτάτη κείσαι  θαλάσση βάθρα  πήξασ’ έμπεδα  »         
(   ΛΕΩΝ  ΑΛΛΑΤΙΟΣ  , 1586 – 1669 )


Τα Χιακά Σωματεία των απόμαχων ναυτικών παρακινούμενα από την πρόσφατη ομιλία του προέδρου της Ε.Ε.Ε. Μ.Θ. ΒΕΝΙΑΜΗ στο Αμφιθέατρο της Σχολής Επιστημών της Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, προβαίνουμε στην αποσαφήνιση των δηλώσεων, θέσεων και απόψεων του προέδρου της Ε.Ε.Ε.

Αυτό που τόνισε επανειλημμένα στην ομιλία του ο πρόεδρος σχετικά με την τήρηση των όρων ανταγωνισμού σύμφωνα με τα διεθνή κρατούντα, στην πράξη σημαίνει τα εξής:

1.     Κατάργηση της ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που είναι σε ισχύ από το 1944
2.     Παραβίαση της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας του 2006 του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας που προβλέπει στον κορμό και στην ουσία της ότι ‘’ευνοϊκότερες ρυθμίσεις από την MLC(Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας) σε εθνικό επίπεδο δεν αλλάζουν, δεν τροποποιούνται, δεν ανατρέπονται’’. Κατά συνέπεια η διαμορφούμενη πολεμική εκ μέρους της εργοδοσίας για κατάργηση της ΣΣΕ προσκρούει και στην Διεθνή Σύμβαση Εργασίας του I.L.O (International Labour Organization) που έχει επικυρωθεί και ψηφισθεί από την Ελληνική Βουλή και το Ευρωκοινοβούλιο.
3.     Τυχόν υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με τους όρους κυβέρνησης Υπουργείο Ναυτιλίας - Ε.Ε.Ε. συνεπάγεται ότι στα πλοία θα έχουμε δύο ταχυτήτων ναυτικούς και δικαιώματα. Αυτή των Αξιωματικών που θα εφαρμόζετε η Ελληνική Σ.Σ. Εργασίας και η δεύτερη για τα κατώτερα πληρώματα που στην ουσία θα ισχύει και θα εφαρμόζεται η σύμβαση της I.T.F. που θεσπίζει τα κατώτερα πλαίσια μισθών και εργασιακών σχέσεων που σήμερα ισχύουν για τους Ναυτικούς των τρίτων χωρών (Φιλιππίνες, Αίγυπτος, Πακιστάν, Ουκρανία κ.τ.λ.) επί της ουσίας είναι ναυτικοί που μέσα στις γνωστές αντίξοες και εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες έχουν ένα σύνολο μηνιαίων αποδοχών 1200-1300ΕΥΡΩ (ισοτιμία Ευρώ-Δολαρίου). Στον μισθό αυτό συμπεριλαμβάνονται 30 ημέρες το μήνα εργασίας, 7 ημέρες τη βδομάδα, πάνω από 300 ώρες μηνιαίως απασχόληση, οι έξτρα εργασίες, η απασχόληση τα Σαββατοκύριακα, η προβλεπόμενη άδεια, αναλογία στην τροφοδοσία και τα πάσης φύσεως επιδόματα.
  
Και για να τα ξεχωρίσουμε:
a.      Εάν ισχύει η Σ.Σ.Ε. ένας Έλλην ναυτικός εργάζεται 30 ημέρες το μήνα, δουλεύει κατά μέσο όρο 150ώρες υπερωρίες το μήνα, και συμπεριλαμβάνουμε στο μισθό (βασικό + υπερωρίες) έξτρα εργασίες, άδειες, επιδόματα κ.λ.π. ένας μέσος μισθός ναύτη σε ποντοπόρο πλοίο ανέρχεται σε 2.500€.
b.     Με αντίστοιχη Σ.Σ.Ε. της I.T.F. (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις μεταφορές)ο μισθός που καλύπτει τα αλλοδαπά πληρώματα είναι 1200€ και 1300€ το μήνα, με τους ίδιους όρους εργασίας που αναπτύχθηκαν παραπάνω.
c.       Σύμφωνα με στοιχεία της Π.Ν.Ο. ένας Έλληνας ναυτόπαις (η πιο χαμηλή ειδικότητα σε θέμα αποδοχών σε πλοίο με ξένη σημαία βάση συμβάσεως εργασίας ITF έχει απολαβές 731$ και 1.630$ σύνολο αποδοχών, και έχει ασφάλιση που είναι καλυμμένο το πλοίο και το πλήρωμα, ενώ εάν επιθυμεί σύνταξη και περίθαλψη για την οικογένεια του θα πρέπει να απευθυνθεί από μόνος του σε ιδιωτικό φορέα.
   Ενώ σε Ελληνική σημαία πλοία, λαμβάνει βασικό 731€και Κυριακές 160€. Για το ταμείο ασφάλισης και υγείας ο πλοιοκτήτης επιβαρύνεται με 240€ και ο ναυτικός με 215€. Σε σύνολο αποδοχών 2.100€.

Σε ερώτηση που έγινε στον πρόεδρο της ΠΕΝΕΝ εάν οι Έλληνες πλοιοκτήτες σε πλοία με ξένη σημαία μπορούν να προσλάβουν Έλληνες ναυτικούς με οποιαδήποτε σύμβαση ανέφερε ότι:
‘’αποτελεί κοινή άποψη, θέση και πεποίθηση μας και αυτό είναι διατυπωμένο από όλους στην ΠΝΟ ότι οι Σ.Σ.Ε. που πρέπει να ισχύουν και να εφαρμόζονται με βάση το νόμο 27/1975 και πρέπει να ισχύει αυστηρά η ελληνική Σ.Σ.Ε., να είναι το σύνολο των Ναυτικών ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ και να έχουν πλήρη κατοχυρωμένα συνδικαλιστικά δικαιώματα.’’
Αυτή η πολεμική εκ μέρους της εργοδοσίας όσον αφορά την ισχύ και την διατήρηση των Σ.Σ.Ε. είναι πολύ παλιά. Το επιχείρησαν επί ΝΔ με τον τότε υπουργό κ.Μουσουρούλη αργότερα με τον Μ.Βαρβιτσιώτη κάνοντας λάθος ερμηνεία στη Διεθνή Ναυτική Σύμβαση, το επιχειρούν από της αρχές του 2017 (8.2.2017) με την σημερινή κυβέρνηση επιλέγοντας αυτή τη φορά να υπογράψει με νέα Σ.Σ.Ε. από τα ίδια τα σωματεία με την οποία θα καταργούνται όλα τα θεσμοθετημένα δικαιώματα των ναυτεργατών στους μισθούς και στους όρους εργασίας.

Συγκεκριμένα στις 30/05/2016 με πρωτοβουλία της Ε.Ε.Ε. έγινε συνάντηση στα γραφεία της ΠΝΟ με τη Διοίκησή της, με σκοπό την ‘’κατάργηση της υφιστάμενης Σ.Σ.Ε. στην ποντοπόρο ναυτιλία για τα πληρώματα αυτών των πλοίων και η υπογραφή ατομικών συμβάσεων στα πλαίσια της Σ.Σ.Ε. της ΔΟΜ (I.T.F) ‘’Διεθνής Ομοσπονδίας Μεταφορών’’.
Πρόκειται για μια θρασύτατη και προκλητικού χαρακτήρα παρέμβαση των δυνάμεων του εφοπλιστικού κεφαλαίου και ειδικά στην κατηγορία πλοίων που εκπροσωπεί η Ε.Ε.Ε. και στην οποία οι Σ.Σ.Ε. παραμένουν παγωμένες από το 2010. Η επίθεση αυτή των εφοπλιστών στο όνομα δήθεν της αύξησης των θέσεων εργασίας γίνεται σε ανοιχτή συνεννόηση και με την στήριξη της κυβέρνησης των Τσίπρα - Δραγασάκη -  Σταθάκη - Δρίτσα-Κουρουμπλή οι οποίοι έχουν δώσει εδώ και πολύ καιρό το πράσινο φως στο εφοπλιστικό κεφάλαιο να συντρίψει τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα του Ναυτεργατικού μας κόσμου.
Επίσης έχει καταγγελθεί από εκπρόσωπο της ΠΝΟ ότι η Ε.Ε.Ε. συντάχτηκε και συμφώνησε με την κατάργηση του ΝΑΤ και των άλλων ταμείων μας και προωθεί την θέση, οι παλιοί συνταξιούχοι ναυτικοί να καλύπτονται από τον ΕΦΚΑ, ενώ για τους νέους να δημιουργηθεί νέο ταμείο με το οποίο (με την εισφοροδιαφυγή, την μαύρη ανασφάλιστη εργασία, την εισφοροδιαφυγή των εφοπλιστών) θα δημιουργήσουν μια νέα προβληματική κατάσταση για το νέο ταμείο που οραματίζονται...
Επίσης εμείς οι Χιώτες παιδιά της ναυτομάνας ιδιαιτέρας πατρίδας μας, της Μητρόπολης της ναυτοσύνης της Ελλάδος όπως την αποκάλεσε ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. πολύ φοβόμαστε ότι με την τακτική που ακολουθούν θα μείνουν Μητροπολίτες, χωρίς ποίμνιο.

Διότι έχουν ασθενική και επιλεκτική μνήμη αναφορικά με τα προνόμια που διαχρονικά απεκόμισε ο Ελληνικός εφοπλισμός, όπως φορολογική ασυλία, διμερείς συμβάσεις, διαδοχικές μειώσεις οργανικών συνθέσεων πληρωμάτων, μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, μαύρη ανασφάλιστη εργασία ή μαζική χαμηλόμισθη εργασία.
Και συγκεκριμένα αναφερόμεθα στους παρακάτω νόμους:
Με την εφαρμογή των εγκριτικών πράξεων νηολόγησης και την χρήση του όρου 8 του ν.2687/1953 από το 1980 χάθηκαν πάνω από 80.000 θέσεις εργασίας, στην ίδια δε κατεύθυνση και ο ευρωπαϊκός κανονισμός 3577/1992 με τους εφοπλιστές και τους εκπροσώπους τους να επιδιώκουν τις εργασιακές συνθήκες ‘’γαλέρας’’ και στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων.
Άλλοι σχετικοί νόμοι των προνομίων των εφοπλιστών οι κάτωθι:
Το 89/1967, 378/1968, 27/1975, 814/1978.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί το σχετικό άρθρο του Γιάννη Τόλιου, διδάκτωρ οικονομικών, που ενώ ήταν μέλος της ΚΕ. ΣΥΡΙΖΑ τελικά διαφώνησε και αποσκίρτησε.
Στο συγκεκριμένο άρθρο που αναφέρεται σε ένα σημείο:
‘’Τα προνόμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου’’
Στην πράξη οι εφοπλιστές έχουν πλήρη φορολογική απαλλαγή, με εξαίρεση ένα συμβολικό παράβολο με βάση τη χωρητικότητα του πλοίου (1$ τον κόρο), ανεξάρτητα από τα κέρδη της εκμετάλλευσης του. Γι αυτό και το συνολικό ύψος της φορολογίας εισοδήματος το 2013 ήταν 59εκατ. όσα περίπου και τα έσοδα από την φορολογία των ναυτικών 57εκατ. Ενώ τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών εκτιμώνται σε 12 δις ΕΥΡΩ. Συνολικά τα κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg έφθασαν σωρευτικά τα 10 τελευταία χρόνια σε 175 δις ΕΥΡΩ. Από την άλλη οι οφειλές τους στο ΝΑΤ ανήλθαν στα 110εκατ. με το κράτος να πληρώνει τα σπασμένα’’.
Κλείνοντας θα θέλαμε να τονίσουμε αντί να αναλάβουν τις ευθύνες τους. (Πολιτεία και Ε.Ε.Ε.)
I.        Για τον εξοστρακισμό των Ελλήνων ναυτικών από την Ελληνική Ναυτιλία
II.     Την εξαθλίωση των συνταξιούχων ναυτικών, χωρίς ΟΙΚΟ ΝΑΥΤΟΥ, με πετσοκομμένες συντάξεις πείνας.
III.  Με διάλυση του ΝΑΤ και την υφαρπαγή της μεγάλης ακίνητης περιουσίας του τολμούν να τα βάζουν με τους ελάχιστα εναπομείναντες αντιδρώντες συνδικαλιστές.
Μετά από μακροχρόνια θαλάσσια υπηρεσία άνω των 20 ετών οι περισσότεροι από εμάς τέτοιου είδους ομιλίες μόνο αγανάκτηση, πικρία και θυμό μας προξενούν.
Επίσης δια της παρούσης καταγγέλλουμε τον κ. Δήμαρχο χωρίς να είναι γνώστης του αντικειμένου, αναφέρθηκε σε ευχολόγια - αερολογίες ταξιδεύοντας την σκέψη και τις απόψεις του σε αχαρτογράφητα νερά. Αν είναι ποτέ δυνατόν να ισχύει αυτό που είπε ότι το να ‘’ταξιδεύεις σε ένα πλοίο μέσα στη θάλασσα είναι σαν όλες τις υπόλοιπες δουλείες στη στεριά. Αν και εσείς είπε προορίζεστε για ναυτιλιακά γραφεία, όταν θα ταξιδέψετε με το πλοίο έστω μια φορά, θα καταλάβετε τι σημαίνει το αντικείμενο που σπουδάζετε’’.
Τα ανωτέρω μόνο θλίψη και αποστροφή προξενούν στο ναυτικό κόσμο της Χίου.

ΤΑ ΧΙΑΚΑ ΝΑΥΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
ΧΙΟΥ - ΒΡΟΝΤΑΔΟΥ - ΛΑΓΚΑΔΑΣ - ΣΥΚΙΑΔΑΣ -ΘΥΜΙΑΝΩΝ - Π.Ε.Σ.Α.Ε.Ν.





1 σχόλιο: