Δελτίο Τύπου
Η πετρελαϊκή
ρύπανση του Σαρωνικού
Η
βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» και η μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα
που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου, και η
οποία αναμένεται να προκαλέσει χρόνια προβλήματα σύμφωνα με τους ειδικούς,
βάζει το Δίκτυο Ριζοσπαστικής Οικολογίας στον προβληματισμό του τι πραγματικά
συμβαίνει σε αυτή την περιοχή. Επίσης μας προϊδεάζει για το ότι σύντομα ο Πειραιάς και η περιοχή
που γειτνιάζει σε αυτόν θα είναι το περιβαλλοντικό και συνάμα κοινωνικό θύμα
των συνεχών επεκτάσεων των ναυτιλιακών και βιομηχανικών δραστηριοτήτων.
Ο
Σαρωνικός είναι ένας κλειστός κόλπος που λόγω της μακραίωνης κατοίκησης των
παράκτιων περιοχών έχει πολλά περιβαλλοντικά προβλήματα.
Είναι
σημαντικό το έργο που έγινε προκειμένου να καθαριστεί εν μέρει ο κόλπος με το
κέντρο επεξεργασίας λυμάτων της Ψυτάλλειας το 1994, όμως επίσης σημαντικά
προβλήματα όχι μόνο παραμένουν αλλά και οξύνονται.
Ο
παροπλισμός των πλοίων κατά δεκάδες στον κόλπο της Ελευσίνας από τη δεκαετία
του ΄70 είναι ένα περιβαλλοντικό έγκλημα διαρκείας, που επιβαρύνει αυτό τον
κλειστό κόλπο.
Το
λαθρεμπόριο του πετρελαίου επίσης είναι η νέα μάστιγα που μας προβληματίζει ιδιαίτερα
σήμερα.
Το ναυάγιο του πεπαλαιωμένου δεξαμενοπλοίου
έφερε στην επιφάνεια καίρια ζητήματα που για εμάς τους ανθρώπους της ριζοσπαστικής
οικολογίας ήταν γνωστά, με εμβληματικό παράδειγμα την άρνησή μας στις εξορύξεις
υδρογονανθράκων στην κλειστή θάλασσα της Μεσογείου, που ενέχει πολύ μεγάλο
περιβαλλοντικό ρίσκο, ενώ δεν συνάδει με την πολιτική αντιμετώπιση της
κλιματικής αλλαγής.
Σήμερα παρατηρούμε πόσο δύσκολη είναι η
συλλογή και απορρύπανση μίας σχετικά μικρής ποσότητα διαφυγόντος μαζούτ, που
διέρρευσε από ένα πλοίο που δεν συγκρούστηκε με άλλο ή με θαλάσσια εμπόδια! Αλλά
και πόσο μεγάλο το εύρος που επεκτάθηκε η ρύπανση!
Ας φανταστούμε το βαθμό δυσκολίας και τις
περιβαλλοντικές επιπτώσεις της διασποράς
πετρελαιοειδών μετά από ενδεχόμενη σύγκρουση πλοίου που πηγαίνει στην ΣΕΜΠΟ ΙΙΙ
και ενός μεγαθηρίου κρουαζιεροπλοίου στο στενό μεταξύ Ψυτάλλειας και της νέας
προβλήτας που θα δημιουργηθεί μπροστά από την Σχολή Ναυτικών δοκίμων με την
επέκταση του λιμανιού της ΟΛΠ Α.Ε.!
Η θαλάσσια περιοχή από το λιμάνι έως την
Ελευσίνα έχει προ πολλού ξεπεράσει το όρια αντοχής και επικινδυνότητας και θα
τα ξεπεράσει περισσότερο με την νέα νότια προβλήτα. Η λύση, σε πρώτη φάση,
είναι η αποκέντρωση των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων. Πολύ σύντομα το στενό της
Σαλαμίνας θα συγκρίνεται σε επικινδυνότητα με το Στενό του Βοσπόρου, όπου ετησίως
συντελούνται δεκάδες ναυτικά ατυχήματα.
Το ναυάγιο του δεξαμενοπλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙΙ»
για εμάς τους τα μέλη του Δικτύου Ριζοσπαστικής Οικολογίας και ιδιαίτερα τους Πειραιώτες/σες
αποτελεί έναυσμα για να προτείνουμε:
· Την παραίτηση του υπ.
Εμπορικής Ναυτιλίας λόγω των πολιτικών του ευθυνών για την ανικανότητα του τμήματος
Επιθεωρήσεων Εμπορικών Πλοίων καθώς και για το ότι υπάρχουν εμπορικά και
επιβατηγά πλοία που προ πολλού θα έπρεπε να αποσυρθούν. Άλλωστε η απόφαση του
Πρωθυπουργού αυτό προσπαθεί να «μαζέψει».
· Δημιουργία υπηρεσίας αδιάφθορων προκειμένου να γίνουν
αυστηρότεροι οι έλεγχοι του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών.
· Αυστηρότερος έλεγχος σε όλα τα μικρά πλοία που μπορούν να μετατραπούν
σε οχήματα πυροδότησης οικολογικών καταστροφών.
· Ακύρωση των σχεδίων
για επέκταση του λιμανιού προς τον νότο.
· Τα πλοία που παραμένουν στο λιμάνι να
ηλεκτροδοτούνται κατά την παραμονή τους σε αυτό, ώστε να μειωθούν οι ημέρες
εκτός ορίων αιωρούμενων σωματιδίων. Πέρσι για παράδειγμα ήταν πάνω από 70
ημέρες όταν το όριο είναι 35 το χρόνο.
· Εντατική και μεγάλης κλίμακας προσπάθεια άμεσης
απορρύπανσης του Σαρωνικού. Είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι η προσπάθεια των
αρχών εντατικοποιήθηκε όταν η κηλίδα έφυγε από τις «φτωχές» περιοχές του
Πειραιά και επεκτάθηκε στα «πλούσια» νότια προάστια.
ΔΡΟ-Άμεση Δημοκρατία
Πληροφορίες:
Τσιπούρας Κυριάκος τηλ. 6945534813
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου