Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2015

ΣΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΝΑΛΓΗΣΙΑΣ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ & ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΩΝ






Του Γιώργου Φωτ. Παπαδόπουλου
 Αντιδημάρχου Παιδείας & Πρόνοιας 





   
Την χρονική περίοδο που διανύουμε έχουν σημειωθεί πρωτοφανή –για τα Ελληνικά δεδομένα–  γεγονότα από πλευράς της Ελληνικής Πολιτείας και ειδικότερα της κεντρικής διοίκησης των συναρμόδιων Υπουργείων που άπτονται των ζητημάτων της παιδείας και της εκπαίδευσης.
    Ειδικότερα:

1). Όσον αφορά τις πιστώσεις που διατίθενται για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων έχει σημειωθεί μείωση κατά 60 % σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία. Αυτό έχει σαν συνέπεια τα σχολεία να μην μπορούν να λειτουργήσουν αξιοπρεπώς, παρά να στηρίζονται σε δωρεές, έκτακτες επιχορηγήσεις του Δήμου και άλλου είδους εμβαλωματικές ενέργειες, λόγω της εγκατάλειψής τους από τα αρμόδια Υπουργεία. Αυτό, επίσης, έχει υποχρεώσει τον Δήμο της Χίου:
    Α) Να πληρώνει εξολοκλήρου τα χρήματα που αφορούν το ηλεκτρικό ρεύμα των σχολείων και το οποίο ανέρχεται στο ποσό των 170.000 Ευρώ ετησίως.
    Β) Να αποδίδει εξολοκλήρου τα χρήματα που αφορούν τα ενοίκια της πρώην Σχολικής Εφορείας για λειτουργικές δαπάνες των σχολείων (και όχι και για εκπαιδευτικούς σκοπούς εν γένει, όπως η Νομοθεσία ορίζει), τα οποία κατά το τελευταίο έτος ανήλθαν στο ποσό των 80.000 Ευρώ περίπου. 
     Γ) Να προμηθεύεται είδη που αφορούν τη διευθέτηση τεχνικών ζητημάτων των οποίων το κόστος αγγίζει περίπου το ποσό των 30.000 Ευρώ ετησίως.
     Από όλα τα ανωτέρω εξάγεται το συμπέρασμα ότι, ο Δήμος Χίου, κατά το τελευταίο έτος (ήτοι από 01-09-2014 και μέχρι σήμερα) διέθεσε περίπου 280.000 Ευρώ από τον τακτικό του προϋπολογισμό, εξολοκλήρου, δίχως να υπολογίσουμε τα χρήματα που στέλνει το Υπουργείο ανά τρίμηνο (108.000Χ 4= 432.000 Ευρώ), ούτε τα χρήματα που αφορούν τις επισκευαστικές ανάγκες (ΣΑΤΑ Σχολείων) και ανέρχονται στο ποσό των 105.000 Ευρώ ετησίως. 
     Είναι, λοιπόν, πασιφανές ότι, εάν ο Δήμος Χίου δεν έβαζε βαθιά το χέρι στην τσέπη να συνδράμει τα σχολεία της Χίου, αυτά θα είχαν κλείσει με ευθύνη της κεντρικής Πολιτείας. Κανένας Δήμος σε όλη τη χώρα δεν έχει διαθέσει τόσα πολλά χρήματα από το δικό του ταμείο την τρέχουσα χρονιά για τα σχολεία εν συγκρίσει με τον πληθυσμό του (280.000 Ευρώ για σχολεία σε Δήμο με 50.000 κατοίκους).
    Το γεγονός πρέπει να καταγγελθεί, ως προς την αδιαφορία της Πολιτείας και την αδυναμία λειτουργίας των σχολείων της επαρχίας και να απαιτηθεί ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ να χρηματοδοτήσει το Υπουργείο Εσωτερικών τα σχολεία επαρκώς, για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών.

2). Όσον αφορά την αμοιβή των σχολικών τροχονόμων, θεσμό εθελοντικό, που υπάρχει στους Δήμους που είναι πρωτεύουσες Νομών και μόνο για την Α/θμια Εκπ/ση (Δημοτικά Σχολεία μόνο), από το έτος 1997, αυτή ανέρχεται για τη Χίο στο ποσό των 22.000 Ευρώ περίπου, για 13 άτομα. Το Υπουργείο στέλνει τις 15.000 Ευρώ περίπου και η Σχολική Επιτροπή του Δήμου συμπληρώνει άλλες 7.000 Ευρώ περίπου από το ταμείο της (δίχως να είναι υποχρεωμένη, αλλά διότι υπάρχει η πολιτική βούληση να μην μειωθούν έτι περαιτέρω οι ήδη μικρές αποδοχές των τροχονόμων).
    Και στο θέμα αυτό η κεντρική Πολιτεία κωφεύει και ενεργεί εις βάρος της τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία έρχεται να καλύψει κενά και παραλείψεις της κεντρικής διοίκησης.

3). Όσον αφορά τους Σχολικούς Φύλακες. Αφού διέλυσε τον θεσμό η ίδια η Πολιτεία (που προηγουμένως ίδρυσε), κλήθηκαν οι Δήμοι της χώρας να επαναπροσλάβουν τους Σχολικούς Φύλακες, με προσωρινές Δικαστικές Αποφάσεις και δίχως η δαπάνη της μισθοδοσίας και των εργατικών εισφορών τους να στέλνεται από την Πολιτεία, αλλά βαρύνοντας τους Δήμους με ένα επιπλέον κόστος, ενώ ήταν υποχρέωση της Πολιτείας να καλύψει τη δαπάνη της μισθοδοσίας. Δηλαδή, αντί η κεντρική Πολιτεία να ενισχύσει τον θεσμό, να προσλάβει και άλλους φύλακες, να
επαναπροσλάβει τους απολυθέντες από τα επαχθή Μνημόνια και να μην αναγκάζονται οι άνθρωποι αυτοί (σε ομηρία όντες) να καταφεύγουν στη δικαιοσύνη για να δικαιωθούν, βάζει άλλο ένα οικονομικό βάρος στην πλάτη των φορολογουμένων πολιτών και στα άδεια ταμεία της τοπικής Αυτοδιοίκησης.

4). Όσον αφορά τις Συμβασιούχους Σχολικές Καθαρίστριες. Εδώ τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Και φέτος, για πρώτη φορά, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε το εξής εξωπραγματικό: Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ (Ινστιτούτο Νεολαίας και δια βίου Μάθησης), φορέας του Υπουργείου Παιδείας που έχει αναλάβει πανελλαδικά την κάλυψη της μισθοδοσίας των συμβασιούχων καθαριστριών, ενημέρωσε μέσα στο Σεπτέμβριο ότι θα μειώσει τα χρήματα που αφορούν τις αποδοχές τους κατά 10 %. Στο ίδιο έγγραφο του ΙΝΕΔΙΒΙΜ γίνεται μνεία σε δυο Νόμους. Αυτόν που επιτρέπει την
έκτακτη επιχορήγηση σε σχολικές επιτροπές των Δήμων (από πλευράς Δήμων) για την κάλυψη ΕΚΤΑΚΤΗΣ ανάγκης, αλλά και σε αυτόν που αναφέρει ότι, η μισθοδοσία αποτελεί πάγια και διαρκή ανάγκη και έχει (με τον ίδιο Νόμο) εξουσιοδοτηθεί το ΙΝΕΔΙΒΙΜ να χρηματοδοτεί τις Σχολικές Επιτροπές, πανελλαδικά, για την κάλυψη της μισθοδοσίας των καθαριστριών, μην επιτρέποντας στους Δήμους να διαθέσουν επιπλέον κονδύλι. Και ερωτώ: Είναι δυνατόν να μειώνονται περαιτέρω οι αποδοχές ανθρώπων, που λαμβάνουν από 200 έως 700 Ευρώ το μήνα, για να
καθαρίζουν ολόκληρα σχολεία; Είναι δυνατόν οι ίδιοι (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) να επικαλούνται δυο διαφορετικούς Νόμους, που ο ένας σου λέει κόψε το κεφάλι σου και βρες από αλλού λεφτά να καλύψεις τα κενά της Πολιτείας και από την άλλη ότι απαγορεύεται να το κάνεις; Αυτά μόνο στην Ελλάδα του 2015 συμβαίνουν!
    Και από την άλλη θέτω τα εξής ερωτήματα:
     Α). Από πού θα τα βρει ο Δήμος να τα δώσει -τα επιπλέον 10 %-, που αντιστοιχούν σε ποσό 27.000 Ευρώ περίπου, όταν ήδη δίνει από τον δικό του προϋπολογισμό 280.000 Ευρώ ετησίως, έχοντας εξαντλήσει κάθε δυνατό περιθώριο; 
    Β). Ακόμη και εάν τα είχε, για να τα διαθέσει, με ποια διαδικασία θα το κάνει, τη στιγμή που απαγορεύεται να καλύψει πάγια ανάγκη μισθοδοσίας, που δεν του αναλογεί, και που (με Νομοθετική ρύθμιση, στις 26-08-2015) ανατέθηκε εξολοκλήρου στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ; 
     Γ). Εάν π.χ. λάβει Απόφαση η Σχολική Επιτροπή να μην ανανεώσει τις Συμβάσεις των Καθαριστριών, διαφωνώντας με τη μείωση (που, ούτως ή αλλιώς όλα τα μέλη των Σχολικών Επιτροπών διαφωνούν με τη μείωση και θέλουν οι καθαρίστριες να αμείβονται κανονικά), ποιος θα καλύψει τους δ/ντες των σχολείων οι οποίοι τις κάλεσαν να εργάζονται από την 1η/09 δίχως Απόφαση της Σχολικής Επιτροπής; Εγώ είμαι υπέρ της άποψης να υπάρξουν δυναμικές κινητοποιήσεις, αλλά με καθαρίστριες που εργάζονται δίχως σύμβαση, αυτό είναι γελοιοποίηση των
δικαιωμάτων που διεκδικούμε. Διότι απαιτείς εκ του ασφαλούς και δίχως κόπο για σένα. Οι Σχολικές Επιτροπές του Δήμου Λέσβου δεν έχουν ακόμη συνάψει Συμβάσεις με τις Καθαρίστριες, αλλά και οι καθαρίστριες ακόμη δεν έχουν πάει στα σχολεία. Φανταστείτε τι γίνεται εκεί. Στη Σάμο έγιναν 9μηνες Συμβάσεις (όχι 10μηνες όπως ο Νόμος ορίζει) ώστε να μην υπάρξουν μειώσεις. Όμως οι άνθρωποι έχασαν έναν μήνα εργασίας. Και από την άλλη δεν συνάδει η απασχόλησή τους με το σχολικό έτος, ούτε την εντολή του ΙΝΕΔΙΒΙΜ που αναφέρει ρητά τη σύναψη
Συμβάσεων 10μηνης διάρκειας. Εδώ, που ξεκίνησαν να εργάζονται, ποιος θα καλύψει τους δ/ντες που τις κάλεσαν; Και ποιος θα καλύψει τους εργοδότες τους εάν γίνει π.χ. ένα εργατικό ατύχημα το διάστημα αυτό; Εύκολο είναι να απαιτούμε, αλλά να απαιτούμε όχι έχοντας επαναπαυτεί και ενεργώντας εις βάρος του εργαζόμενου, δήθεν για τον εργαζόμενο. Όποιος θέλει πραγματικά να χτυπήσει το κατεστημένο ας πει στις καθαρίστριες να σταματήσουν κι ας έλθει να αποφασίσουμε να μην καθαρίζονται τα σχολεία και να βγούμε στο δρόμο. Εγώ πάντως
διαφωνώ με αυτό τον τρόπο. Διαφορετικά να διεκδικήσουμε από την κεντρική Πολιτεία τα νόμιμα δεδουλευμένα. Δεν είναι λύση για όλα να ζητάμε από τον Δήμο να τα καλύψει. Και γιατί δεν έχει άλλα, αλλά και διότι υπάρχει πρόδηλη πιθανότητα να αντιληφθεί η κεντρική Πολιτεία ότι έτσι πράττεις διαρκώς και του χρόνου να σου κάνει μείωση 20 %, αφού εσύ πας και τα δίνεις αδιαμαρτύρητα (εάν έχεις χρήματα, που όντως δεν έχεις).

5). Όσον αφορά τα τεχνικά θέματα των σχολείων. Όπως προαναφέρθηκε, ο Δήμος εξαντλεί τόσο τις πιστώσεις ΣΑΤΑ Σχολικών Κτιρίων που λαμβάνει ετησίως όσο και επιπλέον ποσό που διαθέτει μέσω της Τεχνικής Υπηρεσίας. Όμως, υπάρχουν θέματα σοβαρά, που χρήζουν διευθέτησης όπως, μεταξύ άλλων, π.χ. Α) Ζητήθηκε η εκπόνηση μελέτης από τον Ο.Σ.Κ. για την ανέγερση Διδακτηρίου Ειδικής Αγωγής στη Χίο (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, ΕΕΕΕΚ). ΔΕΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ. Β) Ζητήθηκε να προχωρήσει η ανέγερση του νέου νηπιαγωγείου Αγ. Μηνά στο Νεοχώρι, που ήδη
δημοπρατήθηκε. ΜΑΣ ΚΟΡΟΪΔΕΥΟΥΝ, ΚΩΛΥΣΙΕΡΓΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΝΕ ΑΠΟ ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΕ ΑΝΑΒΟΛΗ. Γ) Εκπονήσαμε προ μηνών μελέτη (η Τεχνική Υπηρεσία, μετά κόπων και βασάνων) για τη στεγανοποίηση των 1ου- 3ου Λυκείων Χίου (που κάθε χρόνο πλημμυρίζουν από τα όμβρια ύδατα) για έργο προϋπολογισμού 500.000 Ευρώ. ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΑΕΙ. Οι εκκλήσεις και οχλήσεις μας είναι διαρκείς και για τα τεχνικά ζητήματα, πλην δεν υπάρχει έμπρακτο ενδιαφέρον παρά αόριστες υποσχέσεις.

     Τα ανωτέρω καταγράφονται υπό το πρίσμα της αντίληψης των πραγμάτων σε επίπεδο τοπικής Αυτοδιοίκησης του Α΄βαθμού (Δήμοι). Υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα και σε άλλα επίπεδα, φορείς, τομείς, την τοπική Αυτοδιοίκηση Β΄ βαθμού (Περιφέρειες), κλπ.
    Να προσθέσουμε κι άλλα σε όλα τούτα; Να προσθέσουμε ότι, το Υπουργείο Παιδείας διορίζει εκπαιδευτικούς ΄΄με τον αραμπά΄΄, ενώ βρισκόμαστε στα τέλη Οκτώβρη κι έχει ο Θεός; Από πού να αρχίσουμε και που να τελειώσουμε ! 
    Οι Δ/νσεις Εκπαίδευσης και οι εκπαιδευτικοί εν γένει καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες και δίνουν έναν τιτάνιο αγώνα. Οι άνθρωποι κάνουν ότι μπορούν και ότι τους επιτρέπεται και με τα μέσα που διαθέτουν. 
Όμως, το κακό ξεκινά κεντρικά, στην Πολιτεία και τα κεντρικά όργανά της.
     Αυτά όλα θα τα ανεχθούμε αδιαμαρτύρητα; Ή θα αντιδράσουμε δυναμικά για την αξιοπρέπεια των παιδιών μας, το αγώνα των εκπαιδευτικών και την επαρκή λειτουργία των σχολείων μας; 

Γ.Φ.Π



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου