Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2018

ΤΑ ΞΥΣΤΑ ΣΤΟ ΠΥΡΓΙ ΤΗΣ ΧΙΟΥ





Τοίχος με ξυστά στο Πυργί


Χθες το βράδυ Τετάρτη 7/2/2018 στη βιβλιοθήκη Κοραή απολαύσαμε και αποθησαυρίσαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία  της αρχιτεκτόνισσας μηχανικού  ΜΑΡΙΑΣ ΞΥΔΑ  για τα «ΤΑ ΞΥΣΤΑ ΣΤΟ ΠΥΡΓΙ ΤΗΣ ΧΙΟΥ»
Η  ομιλία αυτή είχε σημείο αναφοράς το σχετικό βιβλίο που είχε γράψει η ομιλήτρια  μαζί και με άλλο υλικό με στόχο να μας καταδείξει τις καταβολές των ξυστών  και την εξέλιξη τους μέχρι τις μέρες μας σαν καθιερωμένη παραδοσιακή αισθητική αξία …..




Πυργί : Πρόσοψη εκκλησίας με "ξυστά" 


Η ομιλήτρια τόσο με την επιστημονική  ερευνητική  της προσέγγιση  όσο και με την καλλιτεχνική της εμπειρία θεμελιώνει και οριοθετεί αισθητικά  τα «Πυργούσικα ξυστά» με κάθε τρόπο 
Κι αυτό για μένα είναι η μεγάλη της προσφορά ως μιας ανήσυχης ευαίσθητης και χαρισματικής επιστήμονος.  Η κατοχύρωση δηλαδή  ενός τυπικού  της παραδοσιακής αυτής αισθητικής αξίας  έτσι ώστε να μην ξεφύγει και ξεπέσει σε αισθητικές αυθαιρεσίες …
Μετά την ομιλία μάλιστα  μπήκαν ερωτήματα αν αυτή η τέχνη των ξυστών είναι εξελίξιμη και η απάντηση της ομιλήτριας ήταν  «ναι» …  όμως στο Πυργί για ότι γίνεται, τον λόγο έχει πάντοτε η εφορεία αρχαιοτήτων

Δείγμα Πυργούσικου Ξυστού''


Η δική  μου γνώμη πάνω σε αυτό το ζήτημα είναι η εξής
Κάθε γλώσσα έχει ένα τυπικό … αν πάρουμε την ελληνική γλώσσα θα δούμε ότι ενώ  αυτή  μιλιέται χιλιάδες χρόνια με το ίδιο τυπικό είναι αλλιώτικη η ομηρική γλώσσα … αλλιώτικη η γλώσσα του Θουκυδίδη   κι αλλιώτικη η σημερινή ομιλούμενη  γλώσσα …
Δηλαδή η γλώσσα μας εξελίχτηκε κι εμπλουτίσθηκε σαν ζωντανός οργανισμός  αλλά το τυπικό της παραμένει το ίδιο …
Το ίδιο ισχύει για κάθε είδους γλώσσα … αρχιτεκτονική γλώσσα, λαογραφική , μουσική  για κάθε μητρική  εν πάση περιπτώσει  αισθητική γλώσσα …
Κατά τη γνώμη μου λοιπόν  η πολύ σημαντική προσφορά της αρχιτεκτόνισσας ΜΑΡΙΑΣ  ΞΥΔΑ  είναι ότι με το έργο της αυτό, ουσιαστικά, ανα-ανακάλυψε και ανασύστησε το ΤΥΠΙΚΟ αυτής της υπέροχης αισθητικής παραδοσιακής αξίας.
Και η εργασία της αυτή αποτελεί το εγκυρότερο σημείο αναφοράς για  τους αρχαιολόγους  και όχι μόνο,   για την σωστή και οικονομημένη εξέλιξη του,  Όπου  θα αποκλείονται οι αυθαιρεσίες και η ανάμιξη με άλλες ετερόκλητες αισθητικές 













ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΦΥΣΣΑΣ










1 σχόλιο:

  1. Πολύ σωστά τα λέει ο κ.Φυσσας! Όταν πρωτοεπισκεφτηκα το Πυργι όχι μόνο εντυπωσιαστηκα αλλά νόμιζα ότι είμαι "αλλού"...κι όχι σ ένα χωριό της Χίου! Εύχομαι την τέχνη αυτή να την έχουν μάθει οι νέοι που ασχολούνται με το οικοδομικό επιχρισμα(αν το λέω σωστά) ώστε να συνεχιστεί η Παράδοση!

    Rena Papadopoulou

    ΑπάντησηΔιαγραφή